Kolagén - bielkovina nielen na kĺby. Takto vplýva na naše telo + jeho druhy

Kolagén je ospevovaný a považovaný za hotový zázrak. Keď zistíte, č je vlastne kolagén, budete prekvapení. Ide o „obyčajnú“ bielkovinu, ktorú si telo vyrába samé, čo však ani náhodou neznamená, že je jeho nepodstatnou súčasťou. V našom článku sa dozviete o vedecky podložených účinkoch kolagénu, jeho formách a typoch. Naučíme vás tiež to, ako odlíšiť kvalitné a nekvalitné kolagénové doplnky výživy.

 

Čo je kolagén?

Kolagén je bielkovina, ktorá vzniká vo fibrolastoch. Tie sú základnými väzivovými bunkami. Na jeho syntézu sú nevyhnuté i ďalšie látky. V prvom rade hovoríme o aminokyselinách, ktoré tvoria samotnú štruktúru kolagénu. Ide konkrétne o glycín, prolín a lyzín. Nemenej podstatný je vitamín C, ktorý stojí za štrukturálnou pevnosťou, teda akousi kvalitou kolagénu.

Kolagén tvorí až 30 % zo všetkých bielkovín v organizme. Je nevyhnutný pre kosti, šľachy, väzy, chrupavky, viaceré orgány, zuby, vlasy aj pokožku. Navyše, jeho produkcia klesá spolu s vekom.

Strata kolagénu sa začína medzi 18. a 29. rokom života. Po štyridsiatke váš organizmus stráca viac ako 1 % kolagénu v priebehu roka a v období okolo 80 roku života môže jeho produkcia klesnúť až o 75 %. V istom období života je preto dopĺňanie kolagénu veľmi rozumné a prospešné.

  • TIP: Jednou z foriem, ako telu dodať kolagén, je napr. čakanková káva s kolagénom. Okrem iného obsahuje aj pomerne veľa bielkovín, ktoré podporujú syntézu kolagénu. K pozitívnym účinkom čakankovej kávy patrí taktiež podpora imunity a trávenia.

Pozitívne účinky kolagénu

Kolagén, ako prirodzená zložka tela má na pokožku významný vplyv. S vekom sa však hladina kolagénu stráca, čo sa prejavuje aj na vzhľade pokožky.

 

Užívanie kolagénu, či už vo forme výživových doplnkov alebo prostredníctvom stravy, môže mať mnohé zdravotné prínosy od zmiernenia bolestí kĺbov cez spevnenie pokožky až po zlepšenie kvality vlasov. My sa pozrieme na tie účinky kolagénu, ktoré sú podložené jasnými vedeckými dôkazmi.

 

Kolagén na kĺby a kosti

Užívanie kolagénu na kĺby patrí k jeho najoverenejším účinkom. Táto bielkovina je syntetizovaná prevažne vo fibroplastoch, základných väzivových bunkách. Chrupavky, neoddeliteľné a extrémne dôležité časti kĺbov, pritom patria k väzivám, z čoho vyplýva, že kolagén je pre nich nenahraditeľný.

So zníženou produkciou kolagénu sa spájajú aj degeneratívne ochorenia kĺbov, ako osteoartróza či artróza. Jeho užívanie teda slúži ako prevencia, ale taktiež ako podporná liečba týchto zdravotných problémov. Môže znížiť bolesť a zlepšiť pohyblivosť kĺbov alebo zmierniť prejavy degeneratívnych ochorení. Kolagénové doplnky navyše podporujú produkciu vlastného kolagénu priamo v chrupavkách a ďalších väzivách i tkanivách.

  • TIP: Počiatočná denná dávka kolagénu pri liečbe ochorení kĺbov predstavuje 8 až 12 g.

 

Kolagén vypĺňa väčšiu časť kostí, ktorým dodáva pevnosť a štruktúru. Znížená produkcia „vlastného“ kolagénu v kombinácii s odbúravaním kostnej hmoty, ktoré je jedným z prejavov starnutia, vedie k vzniku osteoporózy a iných ochorení kostrového aparátu.

Vedecké štúdie naznačujú, že práve užívanie kolagénových doplnkov môže predísť tvorbe bielkovín, ktoré stoja za rednutím kostí. Okrem toho podporujú ich minerálnu denzitu, čím ich posilňujú a spevňujú.

 

Kolagén na vrásky

Kolagén je jednou z hlavných zložiek pokožky. Posilňuje ju, zlepšuje jej elasticitu a stojí za jej hĺbkovou hydratáciou. Nižšia produkcia kolagénu spôsobená vekov je pritom práve jednou z príčin tvorby vrások a vysychania pokožky.

Kolagénové výživové doplnky navyše stimulujú organizmus k produkcii vlastného kolagénu a ďalších bielkovín vrátane firbínu a elastínu, čo je dobré na spevnenie pokožky. Kolagén ďalej spomaľuje starnutie pleti aj tvorbu vrások, pleť celkovo oživuje a hydratuje. Bohužiaľ, tvrdenia, že kolagén predchádza vzniku akné či iným kožným problémom, neboli vedecky potvrdené.

 

Kolagén na svaly

1 až 10 % svalového tkaniva tvorí kolagén, ktorý podporuje jeho silu a funkčnosť. Výživové doplnky s kolagénom sa osvedčili dokonca i pri liečbe sarkopénie, teda úbytku svalovej hmoty, ktorá súvisí s vekom. Kolagén stimuluje syntézu ďalších dôležitých svalových bielkovín, ako je kreatín. Podľa štúdií dodáva svalom silu a stimuluje ich rast po cvičení.

 

Kolagén na srdce

Predpokladá sa, že pravidelné užívanie kvalitných kolagénových doplnkov výživy môže znížiť riziko vzniku kardiovaskulárnych chorôb, najmä tých, ktoré súvisia so srdcom. Kolagén totiž dodáva štruktúru a pevnosť tepnám, ktoré prepravujú krv zo srdca do zvyšku tela.

Nedostatok kolagénu môže naopak spôsobiť nedostatočnú pevnosť tepnových stien, čo vedie napríklad k vzniku aterosklerózy. Kolagén ďalej zvyšuje hodnoty „dobrého“ HDL cholesterolu, v priemere až o 6 %.

 

Ďalšie benefity kolagénu

 

  • Užívanie kolagénu môže zabrániť lámavosti či štiepeniu nechtov, čím zlepší ich pevnosť
  • Podporuje rast vlasov aj nechtov
  • Zlepšuje trávenie a zdravie čriev
  • Podporuje dobrú náladu, zmierňuje stres a napätie
  • Urýchľuje metabolizmus, vďaka čomu je nápomocný pri chudnutí

 

Nežiadúce účinky kolagénu

Kolagén je považovaný za úplne bezpečný výživový doplnok. Niektorým ľuďom však môže spôsobiť zdravotné komplikácie. Problémom sú najmä rôzne potravinové alergie, keďže mnoho kolagénových suplementov je vyrobených práve z bežných potravinových alergénov, ako sú mäkkýše, ryby či vajcia. Ak teda trpíte alergiou, pri kúpe kolagénu by ste si mali overiť jeho pôvod.

K možným vedľajším účinkom kolagénu patrí pocit plnosti a s ním spojená znížená chuť do jedla či tráviace ťažkosti. Výnimočne sa môže objaviť aj pálenie záhy.

 

Aký kolagén užívať a ktorý je najlepší?

Pri výbere výživových doplnkov by ste sa mali zamerať najmä na ich kvalitu, na ktorú vplýva zdroj, z ktorého je získaný samotný kolagén, a taktiež na proces jeho spracovania. Najlepším zdrojom kolagénu je mäso z chovov zdravých zvierat žijúcich na voľno (mali by prijímať prirodzenú stravu, z ktorej je produkovaný ich vlastný kolagén), v ktorých nie sú využívané antibiotiká.

  • INFO: Kolagén sa tradične získava z kráv, prasiat a „po novom“ aj z rýb. Alternatívnymi zdrojmi kolagénu sú rôzne mäkkýše, napr. medúzy a hubky, riasy, kurčatá či dokonca niektoré druhy žiab z Mongolska.

 

Ktorý kolagén je najlepší? Za najlepšie kolagénové doplnky môžeme označiť tie z kvalitných zdrojov a bez pridania konzervačných látok, dochucovadiel, farbív, ťažkých kovov či tukov. Dobrou voľbou sú produkty obohatené o zložky, ktoré sú nevyhnutné pre syntézu kolagénu. Ide najmä o vitamíny C, A, E a aminokyseliny - esenciálny lyzín a bielkovinotvorný glycín a prolín.

Na trhu je dostupných množstvo značiek a druhov výživových doplnkov s kolagénom. Preto nie je možné vymenovať všetkých overených či naopak „zlých“ výrobcov. Určite vám však neodporúčame siahnuť po kolagéne z Číny, ktorý vás môže zlákať svojou extrémne nízkou predajnou cenou.

Káva s kolagénom a čakankou od Altevity

Altevita collagen coffee v sebe ukrýva kávu, hydrolyzovaný rybací kolagén a vlákninu z čakanky. Tento prírodný výživový doplnok vám dodá energiu, je prospešný pre vašu pokožku, vlasy, kosti, kĺby a chrupavky, podporuje trávenie, funkcie pečene a činnosť srdca. Altevita collagen coffee je jednoduchá na prípravu, preto si ju môžete vychutnať doma, ale i v práci či na cestách.

  • Dodáva energiu a podporuje zdravie
  • Jednoduchá a rýchla príprava
  • Vysoký obsah vlákniny
  • Kvalitný hydrolyzovaný rybací kolagén pre pokožku, vlasy a kosti
  • Zlepšuje trávenie, funkcie pečene a činnosť srdca
  • 5% zľava od 3 objednaných kusov
  • Doručenie kuriérom alebo zasielkovňou - už od 2.5 €
  • Odosielame v deň objednania alebo na nasledujúci deň (PO-PI)
  • 30 dňová garancia vrátenia plnej sumy

 

Ako vybrať vhodný typ prírodného kolagénu

V ľudskom tele sa nachádza až 5 typov kolagénu. Viac ako 90 % z jeho celkové množstva pritom tvorí kolagén I. typu. Každý z nich sa nachádza v iných častiach organizmu, má iné využitie, a teda i účinky.

  • Typ I: pokožka, šľachy, orgány, kosti, zuby
  • Typ II: chrupavky, kĺby, miecha
  • Typ III: svaly, črevá, cievy
  • Typ IV: tvorí bazálnu vrstvu a vrstvu bazálnej membrány, ktorá je vylučovanú epitelom
  • Typ V: bunkové povrchy, vlasy, placenta

 

Kolagénové výživové doplnky obsahujú najmä prvé tri spomínane typy kolagénu, pričom v niektorých nájdete len jeden z nich, v iných kombináciu všetkých troch. Výber ideálneho suplementu pre vás by ste preto mali zamerať aj na túto oblasť, i keď podľa niektorých odborníkov nejde o až tak dôležitú vec.

Táto teória je založená na tvrdení, že pri konzumácii akejkoľvek formy tejto bielkoviny v skutočnosti podporujete aj tvorbu vášho vlastného kolagénu. Preto je viac ako typ dôležitá kvalita konkrétneho kolagénového doplnku výživy.

 

Morský (rybí) kolagén

Morský či rybí kolagén je vyrábaný z rýb, presnejšie, z peptidov rybieho kolagénu, ktoré sa nachádzajú najmä v koži a šupinách. Ide o najlepší zdroj kolagénu I. typu, preto je prospešný najmä pre pokožku, vlasy, kosti a zuby. Navyše, je vhodnou alternatívou pre tých, ktorí nekonzumujú hovädzie mäso.

Výhody rybieho kolagénu

  • Najlepší kolagén na pleť: Má hydratačné vlastnosti, zlepšuje elasticitu pokožky a podporuje regeneráciu kožných buniek, čím prechádza jej starnutiu
  • Podporuje rast vlasov
  • Zlepšuje pevnosť kostí
  • Je prospešný pre zdravie zubov

 

  • TIP: Ak sa chystáte užívať kolagén najmä pre spevnenie a oživenie vašej tváre, vyskúšajte rybí kolagén s kyselinou hyalurónovou.

 

Hovädzí a bravčový kolagén

Hovädzí kolagén obsahuje I. a III. typ tejto bielkoviny. Získava sa z prevažne z hovädzej kože, preto je jasné, že nejde o žiadnu vegánsku ani vegetariánsku alternatívu. Hovädzí kolagén telu poskytuje takmer rovnaké benefity ako ten rybí/morský.

V porovnaní s ním je však o niečo lacnejší. Jeho užívanie je prospešné hlavne pre podporu zdravia svalov, čriev a kĺbov. Ide však taktiež o jednu z efektívnych metód, ako spevniť pokožku na tvári či spevniť ovisnutú kožu na stehnách.

Veľmi podobnou alternatívou je bravčový kolagén. Jeho výhodou je, že sa viac podobá nášmu, ľudskému kolagénu, čím sa eliminuje riziko nežiadúcich účinkov. Hovädzí kolagén je totiž považovaný za reaktívnejší, čo môže u niektorých precitlivených osôb spôsobiť problémy.

 

„Obyčajný“ verzus hydrolyzovaný kolagén

Čo je hydrolyzovaný kolagén a je naozaj lepší ako ten „obyčajný“? Hydrolyzovaný kolagén je akousi spracovanejšou formou tejto bielkoviny. Spravidla sú doň pridané tzv. studené enzýmy, ktoré stoja za jeho jednoduchším rozkladom, a teda i lepším vstrebávaním.

V preklade, čím viac sa bielkoviny štiepia, tým ľahšie ich telo strávi a využije. Hydrolyzovaný kolagén je preto považovaný za efektívnejšiu alternatívu. Dobrou správou je, že drvivá väčšina výživových doplnkov obsahuje práve túto formu kolagénu. K ďalším bežne dostupným formám patrí želatína. Jej nevýhodou je náročnejší a pomalší rozklad i vstrebávanie.

  • INFO: Pojmy ako kolagénový peptid, hydrolyzát kolagénu alebo HC sú synonymom k hydrolyzovanému kolagénu.

 

Kolagén v prášku verzus kolagénové tablety

Ide čisto o to čo preferujete. Vďaka prášku si môžete napríklad ochotiť nápoj/vodu. Užívanie tabliet môže byť zase o niečo rýchlejším spôsobom užívania kolagénu.

Rozdiely medzi kolagénovým práškom a tabletami v skutočnosti nesúvisia so samotným kolagénom, ale skôr so spôsobom jeho užívania. Kolagén v prášku je sypký, preto ho jednoduchšie zakomponujete do jedla či nápojov.

Na druhej strane, ak ho nepridáte do pokrmu, musíte ho zapiť pomerne veľkým množstvom vody. Tablety sú preto o niečo praktickejšie. Stačí ich vybrať zo škatuľky, prehltnúť a zapiť len troškou tekutiny.

Najlepšou formou kolagénu je teda tá, ktorá vyhovuje vám. Ak žijete hekticky a ste zvyknutí na rýchle prehltnutie a zapitie tabletky, vyberte si kolagén v kapsulách/tabletách. V prípade, že tento suplement užívate v kombinácii s jedlom či ako prídavok do vášho smoothie, vyberte si kolagén v prášku.