Kokosový cukor - Skvelá alternatíva sladenia s nižším glykemickým indexom + jeho cena

Kokosový cukor. Zdravá alternatíva rafinovaného „jedu“, bohatý na živiny, vhodný pre diabetikov, výborný pri chudnutí... ako je to s touto sladkou pochúťkou v skutočnosti? Je kokosový cukor naozaj tak výborný alebo ide len o ďalšiu nafúknutú reklamu? Aby sme vám urobili jasno v tom, či sa jeho kúpa oplatí, pozreli sme sa kokosovému cukru na zúbky. Verdikt? Niečo na ňom predsa len je!

 

Čo je kokosový cukor a odkiaľ pochádza

Kokosový cukor je vyrábaný z nektáru kvetov palmy kokosovej. Pomerne často zvykne byť označovaný za kokosový palmový cukor, čo však nie je správne. Áno, palmový cukor síce existuje, pochádza však z iného druhu palmy.

Tradične sa kokosový cukor vyrába dvojstupňovou prírodnou metódou, pri ktorej neprechádza procesom rafinácie. Prvá fáza jeho spracovania zahŕňa narezanie kvetov, z ktorých vytečie nektár. Ten je zachytávaný do nádob.

Nektár sa následne zahrieva až do chvíle, keď sa z neho odparí všetka voda. „Hotový“ kokosový cukor má slabohnedú farbu, v porovnaní s klasickým cukrom je o niečo vlhkejší a jednotlivé častice majú nižšiu veľkosť.

 

Pozitívne účinky kokosového cukru

Kokosový cukor je zdravšou alternatívou stolového cukru a navyše má aj lepšiu chuť, ktorá trochu pripomína chuť karamelu.

 

Hnedý trstinový, brezový, agávový, stévia, erytritol... ak sa zaujímate o zdravú výživu, určite poznáte všetky tieto zdravšie alternatívy ku klasickému „bielemu“ rafinovanému cukru, ku ktorým patrí i cukor kokosový. Ako je to v skutočnosti? Ide naozaj o tak zdravú náhradu „bieleho jedu“ alebo iba šikovný marketingový trik?

Odpoveď na túto otázku znie: áno aj nie. Kokosový cukor má niekoľko tienistých stránok, respektíve, v niektorých oblastiach je nezdravý rovnako ako akýkoľvek iný cukor. Zároveň disponuje niekoľkými nevyvrátiteľnými benefitmi, na ktoré sa pozrieme v nasledujúcich riadkoch.

 

1. Kokosový cukor má vyšší obsah výživných látok

Výživový profil kokosového cukru nie je na zahodenie. Bohužiaľ, aj v tomto smere existuje jedno zásadné „ale“, ktorým je celkový obsah živín v tejto sladkej pochúťke. Na to, aby ste z nej získali dostatočné, resp. aspoň také množstvo prospešných látok, ktoré si váš organizmus všimne, museli by ste zjesť kilogramy až tony kokosového cukru.

Na druhej strane je nevyvrátiteľné, že niečo je určite lepšie ako nič. Kokosový je teda v porovnaní s rafinovaným cukrom, ktorý neobsahuje ani len minimálne množstvo pozitívnych látok, naozaj výživnejší. Jeho konzumáciou však určite nenahradíte pestrú stravu.

Koksový cukor obsahuje:

  • Železo
  • Zinok
  • Vápnik
  • Draslík
  • Niektoré mastné kyseliny s krátkym reťazcom, napr. polyfenoly a antioxidanty
  • Inulín (typ vlákniny, ktorý stojí za pomalším zvýšením cukru v krvi)

 

  • INFO: Je to síce výnimočné, avšak v prípade, že trpíte alergiou na kokos, kokosový cukor pre vás nie je vhodnou voľbou.

 

2. Kokosový cukor je spracovaný šetrným spôsobom

Vyšší obsah živín si kokosový cukor zanecháva práve vďaka šetrnému spôsobu spracovania, pri ktorom neprechádza rafináciou či chemickou úpravou. Ale veď... i nerafinovaný hnedý či akýkoľvek iný „alternatívny“ cukor je spracovaný rovnako, nie?

Áno, kvalitný nerafinovaný cukor z akéhokoľvek zdroja by mal obsahovať vyšší podiel živín. Ich presné zloženie závisí, samozrejme, od konkrétneho druhu rastliny, z ktorej je vyrobený. Problémom, ktorý predstavuje i výhodu kokosového cukru, je, že kvety kokosovej plamy nie je možné spracovať inou metódou, akú sme opísali v začiatku nášho článku.

Ak by vás teda chcel výrobca či predajca obalamutiť a za viac peňazí predávať „akože nerafinovaný“ cukor, ktorý je v skutočnosti rafinovaný, nie je to možné. Resp., aj po dlhom hľadaní sme nenatrafili na informáciu, ktorá by potvrdzovala existenciu rafinovaného cukru z kokosovej palmy.

 

3. Kokosový cukor obsahuje menej kalórií

Áno, je to naozaj tak. Kým jedna čajová lyžička rafinovaného cukru obsahuje približne 20 kalórií, rovnaké množstvo cukru kokosového ich obsahuje len 18. „2-kalóriový“ rozdiel sa môže javiť ako zanedbateľný.

Pokiaľ sa však snažíte schudnúť, športujete alebo iba radi sledujete a regulujete váš príjem kalórií, určite viete, že i to máličko sa ráta. Kokosový cukor je vhodný taktiež pre deti, pri ktorých je aj takto malý rozdiel v kalóriách podstatný.

 

Glykemický index kokosového cukru... je naozaj nižší?

Glykemický index kokosového cukru je nižší ako u rafinovaného cukru. Aj napriek tomu ho používajte s rozumom, pretože ako každý cukor, tak aj ten kokosový zvyšuje glykémiu.

Glykemický index kokosového cukru je tak trošku zamotaná vec. Aby ste ju pochopili, musíte pochopiť, čo je to vlastne glykemický index (GI) a ako sa odlišuje od glykemickej záťaže (GL).

GI je údaj, ktorý určuje, ako rýchlo po konzumácii danej potraviny vystúpi hladina cukru v krvi. Nižší GI je teda lepší, avšak aj potraviny s nízkym GI môžu stáť za výrazným nárastom glykémie.

Ich výhodou je, že ju nezvýšia príliš rýchlo. Glykemická záťaž/nálož hovorí práve o tom, ako veľmi daná potravina zdvihne glykémiu.

 

Vynikajúcim príkladom je divoká ryža s nízkym GI 35, ale vysokou GL 25. Ako je to možné? Divoká ryža totiž obsahuje veľké množstvo sacharidov, až 72 g na 100 g ryže, väčšina z nich však patrí k zloženým cukrom, ktoré zvyšujú glykémiu pomalšie.

Vráťme sa ku glykemickému indexu kokosového cukru. V skutočnosti to s ním nie je až tak pozitívne. Obyčajný stolový cukor má GI medzi 60 - 70, ten kokosový niečo okolo 54. Tento rozdiel nie je výrazný, zároveň však pravdepodobne stojí za tak častým tvrdením, že glykemický index kokosového cukru je nízky. GI pod 55 je totiž klasifikovaný ako nízky, GI medzi 56 a 69 ako stredný a GI nad 70 ako vysoký.

Či už kokosový, rafinovaný alebo hnedý, stále hovoríme o cukre, ktorý zvyšuje hladiny glykémie, do istej miery zaťažuje pečeň a telu dodáva nadbytok energie, ktorá môže byť ukladaná aj v podobe nadbytočného tuku. Áno, ak budete jesť veeeľa kokosového cukru, pre vaše telo to nie je zdravé. Jeho glykemický index sa však pri porovnaní s rafinovaným cukrom dá označiť skutočne za nižší.

 

Je kokosový cukor vhodný pre diabetikov?

Kokosový cukor je o niečo viac vhodnejší pre diabetikov, než rafinovaný cukor. Stále sa však jedná o cukor a teda zvyšuje glykémiu, aj keď o niečo pomalšie než stolový cukor.

Kokosový cukor je často prezentovaný ako vhodná alternatíva pre diabetikov. Bohužiaľ, aj v tomto prípade platí, že ide o cukor, ktorý zvyšuje glykémiu. Vďaka nižšiemu GI jej nárast prebieha iba trošku pomalšie.

Za tvrdením, že kokosový cukor patrí k potravinám vhodným pre diabetikov, stojí aj jedna z jeho zložiek, inulín, ktorý sa radí ku vláknine.

Ako sme uviedli vyššie, obsah inulínu a ďalších látok v kokosovom cukre nie je vysoký natoľko, aby mohol pri malých dávkach výrazne vplývať na organizmus.

V takmer každom článku o kokosovom cukre natrafíte na informáciu, že neobsahuje fruktózu. To je však opäť len polovičná pravda.

Nadmerné množstvo fruktózy v strave môže viesť k rôznym zdravotným problémom, ako je obezita, metabolický syndróm aj cukrovka. Preto je vo všeobecnosti pokladaná za nezdravú.

  • Klasický rafinovaný cukor obsahuje 50 % fruktózy a 50 % glukózy.
  • Ďalšie populárne sladidlo, kukuričný sirup má približne 55 % fruktózy a 45 % glukózy.
  • 70 až 80 % kokosového cukru tvorí sacharóza, avšak až 50 % z nej tvorí čo? No predsa fruktóza.

Obsah fruktózy v kokosovom cukre sa pohybuje medzi 38 až 48 %. Tvrdenie, že neobsahuje fruktózu, teda pravdivé nie je, na druhej strane, určite jej obsahuje aspoň o niečo menej ako obyčajný rafinovaný cukor.

Konečný verdikt: 1:0 pre kokosový cukor!

Po prečítaní nášho článku ste mohli nadobudnúť pocit, že to s kokosovým cukrom nie je až tak ružové, ako sa mohlo zdať. Aj napriek všetkým jeho vlastnostiam, ktoré sú takmer totožné s vlastnosťami rafinovaného cukru, nejde síce o najlepšiu, ale nepochybne o lepšiu a zdravšiu alternatívu. V čom je lepší?

  • Obsahuje viac živín
  • Má menej kalórií
  • Má nižší glykemický index
  • Je na 100 % nerafinovaný
  • Obsahuje menej fruktózy
  • Je určite aspoň o niečo lepšou alternatívou pre diabetikov aj tých, ktorí sa snažia schudnúť

 

Prečo kupovať BIO kokosový cukor

Bio kokosový cukor pochádza z palmy, ktorá nebola znehodnotená napríklad chemickým postrekom, či inými priemyselnými úpravami

Predtým, než sa rozbehnete nakúpiť kilá kokosového cukru, vám prezradíme ešte niekoľko faktov, ktoré vám môžu pomôcť v rozhodovaní medzi konkrétnymi produktami. Aj napriek tomu, že každý kokosový cukor je možné označiť za nerafinovaný, isté rozdiely v kvalite medzi výrobkami predsa len existujú.

V prípade, že siahnete po „bezmennom“ a najmä podozrivo lacnom kokosovom cukre, riskujete, že nepochádza z „dobrého chovu“. Aj kokosové palmy môžu byť hnojené priemyselnými hnojivami a striekané „chémiou“. Ako takou istotou, že spolu s touto zdravšou pochúťkou do tela neprijímate aj množstvo škodlivín, je kúpa BIO kokosového cukru.

Ďalším problémom je samotná produkcia tejto sladkosti, ktorá môže mať negatívny dopad na životné prostredie. No a keďže práve čítate riadky o zdravom spôsobe živote, veríme, že vás zaujíma aj táto oblasť. Paradoxne, na každom kroku natrafíte na informácie, že produkty z palmového oleja patria k tým najhorším, pretože pestovanie palmy olejnatej má devastačný vplyv na prírodu.

Avšak, s palmou kokosovou, z ktorej sa získava aj kokosový cukor, je to rovnaké. Niektorí tvrdia, že dokonca o niečo horšie. Veď sa zamyslite, popularita vegánstva stúpa, na kokosovom oleji varia už aj mäsožravci, z kokosov sa vyrába množstvo doplnkov pre športovcov, kokosové vlákna nájdete v matracoch, taškách, oblečení. Niekde sa to vypestovať musí a to niekde je pôda, na ktorej kedysi rástli pralesy a behali zvieratá.

Ako teda jesť zdravšie a zároveň nezaťažovať životné prostredie? Naše odporúčanie znie, „zainvestuje“ do BIO kokosového cukru, ktorý pochádza z udržateľného hospodárstva. Môže to vyzerať ako lacná reklama, vyššie uvedené riadky sú však skutočnosťou. A aj napriek tomu, že kúpa BIO produktov našu planétu určite nezachráni, ide aspoň o jeden plusový bod navyše.

 

Altevita BIO Kokosový cukor - 220g

Nerafinovaný Altevita kokosový cukor v BIO kvalite je zdravšou náhradou „obyčajného“ cukru. Nachádzajú sa v ňom minerály a stopové prvky, ako je železo, vápnik, draslík a zinok, antioxidanty a inulín. Pokrmom dodáva príjemne sladkú chuť s karamelovým nádychom, jednoducho sa rozpúšťa, má nižší glykemický index a obsahuje menej kalórií.

  • Zdravšia náhrada rafinovaného cukru
  • Čisto prírodný produkt v BIO kvalite
  • Obsahuje minerály, mastné kyseliny a antioxidanty
  • Nižší glykemický index a nižší obsah kalórií
  • Príjemná karamelová chuť
  • 5% zľava od 3 objednaných kusov
  • Doručenie kuriérom alebo zasielkovňou - už od 2.5 €
  • Odosielame v deň objednania alebo na nasledujúci deň (PO-PI)
  • 30 dňová garancia vrátenia plnej sumy

 

Cena kokosového cukru

Každá sranda niečo stojí, no a výnimkou nie je ani kokosový cukor. V porovnaní s tým rafinovaným, ktorý kúpite už od eura za kilogram, je podstatne drahší. Ak ho však neplánujete konzumovať na tony, nejde o tak zásadnú investíciu.

Cena kvalitného BIO kokosového cukru sa pohybuje okolo 7 – 10 eur za kilogram. Menšie balenia sú, samozrejme, trošku drahšie. 100 alebo 200 gramové vrecúška zoženiete od cca 3 eur. Vidíte? Vraveli sme, že to nie je až tak strašné.